تعریف
راه و خیابان در آئین نامه راههای شهری ـ بخش مبانی (وزارت مسکن وشهرسازی،
1374) چنین آمده است: « مجموعهای است که برای عبور وسایل نقلیه موتوری،
دوچرخه و پیاده ساخته میشود. به راه در داخل آبادانیها، خیابان نیز اطلاق
میشود، مگر در مورد راههایی که عملکرد برون شهری دارند ولی از داخل این
مناطق میگذرند (راههای شریانی درجه 1) که اطلاق خیابان به آنها معمول
نیست.»
از نظر نحوه تعیین مشخصات هندسی، راههای شهری به سه گروه کلی متمایز از
یکدیگر طبقهبندی میشوند که عمدتاً با توجه به نقش آنها تعریف میشوند :
1.راههای شریانی درجه 1.
2.شریانی درجه 2.
3.خیابانهای محلی.
راههای شهری شش نقش اصلی برعهده دارند که عبارتند از :
1.فراهم آوردن امکان جابجایی برای وسایل نقلیه موتوری (نقش جابجایی).
2.فراهم آوردن امکان دسترسی وسایل نقلیه موتوری به بناها و تأسیسات (نقش دسترسی).
3.ایجاد بستری برای ارتباطات اجتماعی نظیر کار، گردش، بازی و ملاقات (نقش اجتماعی).
4.شکل دادن به ساختار معماری (نقش معماری شهری).
5.تأثیر در آب و هوای محیط اطراف راه (نقش تأثیرات آب و هوایی).
6.تأثیر در اقتصاد شهر (نقش اقتصادی).
در این بخش دفترچه استاندارد معابر شهری- آرامسازی ترافیک که توسط
سازمان ملی استاندارد تدوین شده است برای دانلود قرار داده شده است. این
دفترچه در 87 صفحه و با فرمت PDF( با قابلیت کپی مستقیم به WORD) می باشد.
در ذیل فهرست مطلب آن آورده شده است.
فهرست مطالب:
• پیشگفتار
• هدف و دامنه کاربرد
• مراجع الزامی
• اصلاحات و تعاریف
• ضوابط آرا مسازی ترافیک معابر شهری
o شناسایی عوامل موثر بر آرا مسازی معابر و تعیین میزان اهمیت هر یک
o معرفی انواع اقدامات و سطوح آرا مسازی ترافیک و بیان مشخصات فنی هر یک از تسهیلات آرامسازی
o امکان استفاده از هر یک از روش های آرا مسازی ترافیک با توجه به شرایط معابر
• پیوستها
o پیوست الف- چگونگی اولویت بندی انواع معابر شهری برای انجام اقدام های آرام سازی
o پیوست ب- خصوصیت های انواع معابر براساس رده عمل کردی معاب